maandag 24 januari 2011

John de Bever scoort bijzondere dubbelhit

John de Bever: Ik heb de maling aan wat mensen zeggen (92) / Kleine leugenaar (71)

Die John de Bever, die pakt het slim aan, want hij komt tegelijk met twee nummers de Single Top 100 binnen, waarmee zijn aantal hits op tien uitkomt. Op #71 ‘Kleine leugenaar’ en nu op #92 ‘Ik heb de maling aan wat mensen zeggen’. Het is zoals hij het zelf formuleert: het levenslied versus gezellige meezinger. Het levenslied is geschreven door Jheron van der Heijden in plaats van Waylon van der Heijden (=DJ Goldfinger) wat we eerst meldden. De melodie van het tweede nummer toont overeenkomsten met 'Laat ze maar praten' uit 2010 van de Leidense zanger Mark Rijs. Vergelijk ze zelf maar.

Tegelijk met twee hits genoteerd staan is niet bijzonder en zelfs met twee verschillende nummers tegelijk binnenkomen is eerder voorgekomen. Denk maar aan Wolter Kroes, Madonna, Ben Saunders, Metallica etc. Dat waren allemaal nummers die op zich stonden.

bijzondere dubbelhit

Maar tegelijk scoren met dezelfde single, A+B-kant dus, zoals John de Bever nu doet, is wel bijzonder. Eigenlijk kan het niet, want hoe weet de verkoper nou welke cd-single hij moet registreren? Wat wel kan, en dat is hier ook gebeurd, dat beide nummers voldoende gedownload zijn, zodat ze beide een eigen notering krijgen en toevallig ook nog in dezelfde week. In de jaren ’60 kwam het wel voor dat meerdere tracks van een vinyl-single apart werden geregistreerd en elk een aparte notering kregen in de hitlijsten. Dit gebeurde ondermeer met nummers van the Beatles.

4 opmerkingen:

  1. De singles "Kleine Leugenaar" en "Ik heb maling aan wat mensen zeggen" zijn niet geschreven door Waylon van der Heijden, maar door Jheron van der Heijden !

    Gelieve deze foutieve berichtgeving aan te passen.

    Tevens heeft de uitvoering van Mark Rijs niets te maken met de uitvoering van John de Bever. Dat het thema, de toonaard en de style overeenkomen, wil nog niet zeggen dat er in deze kwestie sprake is van gelijkenissen of plagiaat. Uw vermoedens van plagiaat jegens de compositie van Mark Rijs zijn onjuist !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank U voor de wijziging !
    Beide reacties mag u wat mij betreft verwijderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Anoniem: Leuk dat je reageert. Maar waarom anoniem? Ben je een fan, manager of John de Bever zelf? Dan inhoudelijk.

    Excuses aan Jheron van der Heijden dat hij was verwisseld met Waylon van der Heijden. Dit is inmiddels hersteld.

    Verder hebben wij het woord plagiaat niet gebruikt. Wij hebben geconstateerd dat beide nummers overeenkomsten vertonen. Wat zou kunnen betekenen dat Jheron van der Heijden het nummer van Mark Rijs kende toen hij 'Ik heb maling aan wat mensen zeggen' schreef. En dat hij daardoor beïnvloedt is, qua thema, toonaard en stijl. Zo ja, dan is hij niet wezen buurten bij Mark Rijs, maar kwam toevallig langs.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb anoniem mijn reactie gegeven, omdat ik geen google-account heb en/of wil aanmaken !

    Ik heb mijn punt duidelijk en helder gemaakt en u heeft uw berichtgeving vervolgens n.a.v. mijn reactie perfect naar waarheid aangepast.

    Ik wil als tekstschrijver en componist van John de Bever graag (als daar belangstelling voor is) de de discussie achter de schermen voort zetten, maar gaarne via e-mail: jvdhmusic@hotmail.com

    Tevens zou ik het fijn vinden, als u alle reacties zou verwijderen, omdat het weinig toevoegt aan dit artikel !

    Met vriendelijke groet,
    Jheron van der Heijden

    BeantwoordenVerwijderen