zondag 24 juni 2012

Byentl is kritiek zat

Byentl: Already gone (37) *** hoogste eersteweeks ***

Natuurlijk, ook van deze notering zal Byentl weer beschuldigd worden, dat deze gekocht zou zijn. Haar nummers hoor je immers nergens op de landelijke radiostations? Sinds ‘No one but you’, nog als B-yentl, dat 67 weken stond genoteerd, en de twaalf noteringen die daarop volgden (alleen in de Single Top 100), weet ze niet beter.

geheime sponsor?

Stel dat het waar was, dan zou dat betekenen dat er iemand of iets een hoop geld overheeft voor haar carrière. Hoeveel minimaal, tonen we aan door de volgende berekening: Tel alle weken van haar hits bij elkaar (207) en vermenigvuldig deze met een gemiddelde van 100 downloads per week (nodig om een notering in de Single Top 100 te krijgen, waar airplay niet meetelt). Dat aantal, 20.700, vermenigvuldig je dan met de gemiddelde prijs van 1 download, voor het gemak afgerond op € 1,--. Totaal krijg je dan € 20.700,-- en dat zou dus ‘uit eigen zak’ zijn betaald? Zeg nou zelf, is dat niet een beetje vergezocht?

Schijnbaar is Byentl alle kritiek zat, want het is niet mogelijk om een reactie toe te voegen aan de videoclip van ‘Aready gone’ op YouTube. Haar goed recht, maar daarmee vergroot ze juist wel de kritiek. Zie je wel! Beter is het, de confrontatie aan te gaan en aan te tonen dat er een andere waarheid is.
‘Already gone’ is de veertiende notering voor Byentl en wederom is het nummer enthousiast ontvangen, dus wat dat betreft zit het wel goed. Het nummer is ook weer geproduceerd door het team van Future presidents. De backing vocals zijn van Tarif Heljanan, Channah Hewitt en Shizen Wong. Heljanan was ook al te horen op ‘Maniac in love’ (#7 in 2011).

11 opmerkingen:

  1. Ik kan het me helemaal voorstellen!

    Reacties worden niet meer neutraal gegeven maar vaak voorzien van “vervelende” en zelfs oneerbiedige reacties van vaak dezelfde personen. Het gaat eigenlijk toch alleen om het liedje. Kritiek is prima , maar beschuldigingen en peroonlijk gerichte reacties hebben niets met het liedje te maken. Je vind een liedje gewoon leuk of niet leuk. Net als bij TV programma’s vind je het leuk dan kijk je.. niet leuk uitzetten die TV.

    Begrijpelijk dat daarom de mogelijkheid van leuk en niet leuk nog wel aan staat op Youtube. Da’s meer dan genoeg toch?

    I.i.g. succes byentl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. CHARTVERVUILING OF LOGICA? (deel1)

    Ik kom de laatste tijd veel negatieve verhalen tegen over de Nederlandse charts.
    Waarbij telkens beschuldigingen worden uitgedeeld aan artiesten als Jan Smit, Gerard Joling en vele anderen. Hoewel er bij deze bekende jongens vaak maar kort over wordt gesproken, worden vooral de nieuwe namen hiervan de dupe. Op blog sites wordt er volop over gesproken. Hoewel ik moet aantekenen dat het hier vaak om een handje vol mensen gaat. Een voorbeeld hiervan is Byentl.

    Toen ik haar toevallig zag optreden en onder de indruk raakte van haar kwaliteiten ben ik in onderzoek gegaan. Als oud insider van Radioland is er namelijk heel wat over te zeggen.

    Byentl of diens maatschappij heeft er bij haar video’s voor gekozen om de reacties uit te schakelen. Waarom zou je zeggen?
    Reacties worden niet meer neutraal gegeven maar vaak voorzien van “vervelende” en “snerende” uitspraken van vaak dezelfde personen. Dit terwijl het eigenlijk toch alleen gaat om het liedje.
    Kritiek is prima , maar vervelende leuzen onder je video hebben niets met het liedje te maken.
    Je vind een liedje gewoon leuk of niet leuk, net als bij TV programma’s.
    Vind je het leuk dan kijk je.. niet leuk uitzetten die TV.

    Begrijpelijk dat daarom de mogelijkheid van leuk en niet leuk bij nog wel aan staat op Byentl’s Youtube. Wat eigenlijk toch meer dan genoeg is maar schijnbaar minder leuk.
    Een reactie plaatsen of een clip leuk/niet leuk vinden op Youtube is ook niet zo makkelijk. Je moet inloggen alvorens je dat kunt doen. De meeste video’s van deze zangeres zijn voorzien van geruime aantallen “leuk’s” dus dat zit goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. CHARTVERVUILING OF LOGICA? (deel 2)

    Je vraagt je af of al die nieuwe media mogelijkheden wel moeten. Zou het niet voldoende zijn om onder een artikel de keuze te krijgen “eens” of “niet eens”. Voordat iedereen zichzelf kan botvieren met krenkende reacties om wat voor rede dan ook.

    AIRPLAY

    In de luistercijfers staan de regionale radiozenders al tijden heel hoog.
    In de maanden april en mei staan ze zelfs tweede met 10,9%. Net na Radio 538 die 11,7% scoorde.
    De afgelopen maanden luisterde er meer mensen naar regionale zenders, dan naar bijvoorbeeld
    3FM die 9,9% scoorde.

    Wat Byentl betreft hebben de (grote)omroepen als bijvoorbeeld Radio2 en Qmusic haar singles uitsluitend incidenteel gedraaid. De kerstsongs hebben wat airplay gehad op Qmusic en Radio2 maar vooral op SKY radio is het kerst nummer goed vertegenwoordigd op de playslist.
    Waarbij ik aanteken dat SKY als belangrijkste airplay middel mag worden beschouwd tijdens de feestdagen.

    Opvallend is het dat bijna al haar singles gebruikt zijn in TV programma’s als “Goede Tijden Slechte Tijden”, De Tv Makelaar, “Eigen huis en tuin”, en de kerstsingle dagenlang te horen was in de jingles van RTL. De grote regionale omroepen steunen haar flink. Bijna al haar singles zijn hier telkens en geruime tijd terug te vinden op hun playlisten.
    Ook vond ik haar terug als gast in programma’s op o.a. Radio 2 (o.a. Frits Spits, Laatop2, Tros Muziekcafe, Sterren.nl)

    Als je het alles samenvoegt mag je concluderen dat op enkele grote jongens na, er zeker aandacht is voor Byentl op de Nederlandse radio en dat het misschien wel onterecht mag worden genoemd dat de grote jongens haar niet draaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. CHARTVERVUILING OF LOGICA? (deel 3)

    VERKOPEN

    Verkoopcijfers zijn makkelijk te achterhalen. Bij navraag bleken er al 5 gouden platen en een platina te zijn behaald die bij de NVPI zijn geregistreerd. In totaal zijn er al meer dan 100.000 verkochte downloads en fysieke singles in omloop. En meer dan 227 weken staan er singles van haar genoteerd in de single top 100. Wat een ongekend succes zou betekenen in platenland anno 2012. Niemand kan mij wijs maken dat die aantallen op de zolder van Byentl liggen gestald.

    Om een vergelijk te stellen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gekeken in het illegale circuit zoals de “Piratebay” en “Spotnet” sites. Ook op deze sites zijn haar albums te vinden en ook hier worden ze met grote getale (weliswaar illegaal) gedownload.
    Waardoor je toch met zekerheid kan vaststellen dat er interesse bestaat voor deze zangeres.

    Hetzelfde kwam ik overigens tegen bij meerdere artiesten. Om antwoord te krijgen waarom sommige liedjes niet worden gedraaid ben ik op globaal vlak verder gaan zoeken.

    HOE WERKEN DE CHARTS EIGENLIJK?

    In Nederland heb je legio’s charts. De bekendste zijn de 3fm mega50, de top 40, qmusic top 30 en de single top 100.

    Nederlandse Top 40 (vroeger: Nederlandse Hitparade)
    Oorspronkelijk is deze lijst in 1985 door radio Veronica geïntroduceerd. De samenstelling van de Top 40 wordt gedaan door het bedrijf Soundaware. Hier moet je single dan ook aangemeld worden. De samenstelling van de Top 40 wordt bepaald door de verkoopcijfers (via o.a. Free Record Shop Holding), downloads & airplay (door 3FM, Radio 538, Q-Music, Slam FM en TMF). Hier geldt dus eigenlijk, hoe vaker je gedraaid wordt, hoe hoger je in de Top 40 staat.
    Om beïnvloeding van de lijst te voorkomen wordt sinds kort ook het Continu Muziek Onderzoek (CMO) mee gewogen in de samenstelling. Hierin wordt wekelijks door middel van een panel (500 wisselende leden) de muziekvoorkeur van de Nederlandse bevolking gemeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. CHARTVERVUILING OF LOGICA? (deel4)

    Single Top 100
    Deze hitlijst is de enige die uitsluitend wordt gebaseerd op single verkoop en legale downloads (via b.v. iTunes & Legaldownload). De Single Top 100 is begonnen in 2004 (maar is eigenlijk een voortzetting op de Mega Top 100 en de Nationale Hitparade). Sinds 1 januari 2007 kunnen singles alleen binnenkomen op basis van het aantal legale downloads (via onder andere iTunes, Radio 538, Tiscali, Free Record Shop, Music Store, Wanadoo, Planet Internet, Chello, MSN, Download.nl, Music Now, Countdownload.nl, Dance Tunes, Legaldownload, TMF en MTV). De Single Top 100 wordt samengesteld door GfK Dutch Charts. Ook hier moet je single aangemeld worden.

    3FM Mega Top 50
    De Mega Top 50 is eigenlijk de opvolger van de Nationale Top 100. Deze lijst is eigenlijk hetzelfde als de eerste 50 van de Single Top 100. Maar in de 3FM Mega Top 50 telt airplay van radio- en televisiestations wel mee. Ook deze lijst wordt samengesteld door Soundaware. Voor de rest lijkt deze lijst erg op de Top 40. Het verschil is alleen dat er een andere weging bestaat van verkoop en airplay.

    Qmusic top30
    Deze hitlijst is de enige die uitsluitend wordt gebaseerd op legale downloads via iTunes.

    De conclusie is relatief eenvoudig. Als artiest kun je liedjes op meerdere vlakken trachten te verkopen. Onder andere grote fanbases (als Twitter, Facebook, Hyves), Youtube kanalen waaronder je doorverwijzingen plaatst (naar o.a. iTunes), nieuwsbrief verzendingen en signeersessies kunnen hierbij functioneel zijn.

    Als het je lukt om veel van je cd’s te verkopen dan kom je in de single top100 of via iTunes in de Qmusictop30. Er zijn wel regels aan verbonden. Zo mag het liedje vanuit een ip adres maar een keer worden gedownload en moge de fysieke verkopen (m.u.v. bijvoorbeeld signeersessies) niet met grote hoeveelheden uit dezelfde winkel komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. CHARTVERVUILING OF LOGICA? (deel5)

    Wil je in de Nederlandse top 40 of 3fm mega top 50 komen dan ben je afhankelijk van meer factoren.
    Indien je geen airplay hebt (op de grote stations) dan kom je daar dus niet in.? Ben je onbekend dan kom je daar dus niet in.?

    Je liedje is dus blijkbaar overgeleverd aan een handje vol mensen die bepaald of het liedje de gewenste airplay krijgt of niet. Een kwestie van wie de gunning wel of niet krijgt. Wanneer een wisselend panel wordt gevraagd of ze iets weten over een onbekende artiest, kan ik het antwoord ook raden.

    In mijn tijd werd er overigens al gesjoemeld doormiddel van natte vinger politiek en waren de belangen van grote platen labels al doorslaggevend.

    Op deze wijze blijft de Nederlandse muziekindustrie vast zitten aan de bekende namen. Of het liedje nou goed is of slecht. Het is hier de landelijke bekendheid die je een hit verschaft.

    Gelukkig komen daar de regionale omroepen om de hoek. De gerenommeerde artiesten hebben voor deze zenders vaak geen oog meer waardoor de weg wordt vrij gemaakt voor instromend talent.

    De Nederlandse muziekindustrie is gebaat bij charts zoals de single top 100 en Qmusic top 30.
    Deze charts stimuleren in ieder geval de artiest of platenmaatschappij om veel verkopen te genereren. Zeker met het wegvallen van de fysieke singles in de winkels is het stimuleren van legale downloads van groot belang. Er zullen toch ergens inkomsten voor de platenmaatschappijen moeten worden gegenereerd. Het nieuws dat de mega top 50 de streams wil gaan meetellen werkt dit alleen maar tegen. Met 10 uur gratis streams kun je op spotify met gemak 200 liedjes per maand “gratis rippen”. De kans bestaat dus dat het handjevol overgebleven legale downloaders nu ook gaat vervallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. CHARTVERVUILING OF LOGICA? (deel6)

    EIND CONCLUSIE

    Ik ben een voorstander van de single top 100 en qmusic top 30 geworden.
    Mede omdat alleen op deze wijze een goed beeld wordt verschaft wat betreft de verkoop van een lied. Natuurlijk zal het voorkomen dat de hele buurt van een zanger een single koopt omdat hij de buurman is, en daardoor waarschijnlijk in de charts beland. Tegelijkertijd is het de enige manier voor de buurman om zichzelf in de picture te spelen. Valt het nummer op dan krijgt de buurman fans en zal hij wellicht enkele weken in de charts vertoeven. Zo niet dan verdwijnt hij er weer uit.
    Hoe dan ook had de buurman nooit in een van de andere charts kunnen verschijnen! Geen bekendheid en geen airplay. Er is een kleine kans natuurlijk: De buurman zou moeten behoren tot het panel van onderzoekers of een programma moeten presenteren op een van de grote stations. Maar die kans hoort meer bij de staatsloterij thuis.

    De diverse shows op tv zoals “x-factor” en “the voice” mogen nooit de enige manier worden om je kunsten als zanger uit te voeren. Een hit scoren door landelijke bekendheid van een artiest op een totaal ander vlak dan het uiteindelijke doel “het liedje” ook niet.

    Met man en macht wordt met een verwijzend vingertje gewezen naar de single top 100, alles evaluerend naar mijn mening onterecht. Begrijpend dat 538 geen Jan Smit wil draaien als het format van deze commerciële radiozender dit niet toe laat, denk ik hier anders over als het gaat om de door de Nederlandse staat voorziende zenders. Zij mogen best wat meer trots zijn op de nationale nieuwkomers in plaatst van al de internationale grootheden voorkeur te bieden.

    Ook op TV hebben nieuwelingen bijna geen kans meer op een plaatsje in een tv programma waar live muziek in voorkomt. Deze programma’s zijn uitgedund tot bijna nihil. Mocht er toch een plaatsje zijn dan wordt deze als snel ingevuld door de bekende naam. M.u.v. “de wereld draait door” waar je per gratie god 60 seconden mag laten horen ! Als je een van de gelukkige uitverkorene bent.

    Iedereen heeft het recht om een “eigen” chart te maken maar objectief mag je ze niet te noemen.
    Moet ik toch kiezen dan blijft de meest objectieve toch de single top 100 en Qmusic top 30, die een kans biedt aan iedereen.

    Voor de artiest twee keuzes; Marketing voeren en verkopen (met alle negatieve vermeldingen van dien) of meedoen aan een TV talenten jacht.
    En dan maar hopen dat een select groepje je kwaliteiten gaat inzien en je gunning verschaft.

    Mijn advies aan artiesten als Byentl; Trek je nergens iets van aan en ga vooral door met je “eigen” ding. De aanhouder van kwaliteit wint altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed gesproken! waarheid als een koe!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ik altijd heb gehoord is dat ze haar optredens gedeeltelijk laat "uitbetalen" door het laten opkopen van een x aantal singles door de organisator van het optreden. Dit zou zuivere chart-manipulatie zijn en dus goed dat haar singles dan worden weggefilterd door bv de Top 40.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ten eerste weet ik uit de eerste hand dat het verhaal van byentl heel anders in elkaar zit.En jammer dat mensen van alles roepen en niet weten hoe het zit.En niet beseffen dat mensen gezinnen hebben en erg gekwetst worden door dit heel jammer maar helaas gaat dat zo.Byentl nu een andere naam is slachtoffer geworden van manipulatie maar had daar niks mee te maken.De gene met wie ze zoveel werkte heeft haar gebruikt om andere artiesten te lokken en voor hun te downloaden en heeft daar tonnen mee verdiend.Toen ze daar achter kwam zat ze al zo diep in dat ze bleef en heeft geprobeerd om bewijs te leveren voor een rechtzaak.Toen hij daar achter kwam heeft hij haar hele cariere gewist youtube facebook enz .Optredens in het buitenland gecanceld en iedereen tegen haar opgezet en heeft haar en haar gezin berooit achter gelaten met heel veel verdriet en ellende.ik ken haar persoonlijk en ze is een topartiest die keihard werkt zonder poespas.Ze begint weer op te klimmen en timmerd weer keihard aan de weg en ik hoop en zie dat het goed gaat komen want deze vrouw zingt al haar hele leven en heeft met hele grote gewerkt.En degene die dit veroorzaakt heeft zit 6 maanden uit wegens jawel witwas pratijken.amen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ten eerste weet ik uit de eerste hand dat het verhaal van byentl heel anders in elkaar zit.En jammer dat mensen van alles roepen en niet weten hoe het zit.En niet beseffen dat mensen gezinnen hebben en erg gekwetst worden door dit heel jammer maar helaas gaat dat zo.Byentl nu een andere naam is slachtoffer geworden van manipulatie maar had daar niks mee te maken.De gene met wie ze zoveel werkte heeft haar gebruikt om andere artiesten te lokken en voor hun te downloaden en heeft daar tonnen mee verdiend.Toen ze daar achter kwam zat ze al zo diep in dat ze bleef en heeft geprobeerd om bewijs te leveren voor een rechtzaak.Toen hij daar achter kwam heeft hij haar hele cariere gewist youtube facebook enz .Optredens in het buitenland gecanceld en iedereen tegen haar opgezet en heeft haar en haar gezin berooit achter gelaten met heel veel verdriet en ellende.ik ken haar persoonlijk en ze is een topartiest die keihard werkt zonder poespas.Ze begint weer op te klimmen en timmerd weer keihard aan de weg en ik hoop en zie dat het goed gaat komen want deze vrouw zingt al haar hele leven en heeft met hele grote gewerkt.En degene die dit veroorzaakt heeft zit 6 maanden uit wegens jawel witwas pratijken.amen

    BeantwoordenVerwijderen