zondag 11 maart 2012

Gabriello zingt Ierse traditional

Gabriello: Ik had je lief (88)

Gabriello is een zanger uit Vlaanderen. Vreemd genoeg is ‘Ik had je lief’, bij ons binnen op #88, nog niet gesignaleerd in de hitparade aldaar. Het nummer is de Nederlandstalige versie van ‘You raise me up’ dat bij ons al twee keer een notering kreeg. Daarover zo dadelijk meer, eerst een korte kennismaking met Gabriello.

Want dat is niet zijn echte naam, maar Gaby Peerens. Op zijn vijftiende was hij druk in de weer als dj en dat leverde hem enkele jaren later het wereldrecord dj-en op, met een vermelding in het Guinnes record book. Tijdens die dj-periode leerde hij Marc Coen kennen, die hem introduceerde in de wereld van de muzikanten. Samen met Luc Smets nam Gabriello de single ‘Mandy’ op, de Nederlandstalige versie van het gelijknamige nummer van Barry Manilow.

van Spaans naar Engels

Vorig jaar bracht Gabriello het album ‘Solo para ti’ uit, van origine Spaanse nummers, maar dan vertaald in het Nederlands. ‘Ik had je lief’ is het eerste nummer van zijn tweede album, waarop hij wederom een aantal covers zingt. Het nummer is de Nederlandstalige versie van ‘You raise me up’, dat al een hit was door Westlife (#47 in 2005) en door Wesley Klein (#1 in 2010), winnaar van Popstars. Het is echter niet één van die versies en ook die van Josh Groban uit 2003 niet, die hem er toe brachten het nummer te gaan zingen.

keltisch

Alain Verresen, zijn producer, kwam met de versie van Celtic woman, een ensemble dat uitsluitend uit vrouwen bestaat en in 2008 het nummer ‘You raise me up’ opnam. Toen Gabriello die versie hoorde, wilde hij er direct mee aan de gang en vroeg zanger/componist Bart Herman er een gepaste Nederlandstalige tekst op te schrijven. Voor de sfeer werden Ierse muzikanten benaderd en de opname vond plaats in de Cobblestone studio in Dublin. Thuis in België werd het nummer afgewerkt in samenwerking met het ‘Gekko koor’ onder leiding van Nele Witvrouwen. Gabriello is heel erg blij met zijn notering.”Een droom is uitgekomen. Binnenkort vertrek ik naar Dublin om nieuwe nummers op te nemen, de volgende single staat voor eind april gepland.”

Nog even terug naar ‘You raise me up’, dat model stond voor ‘Ik had je lief’. Van origine is het een instrumentaal nummer getiteld ‘Silent story’ en gebaseerd op een traditioneel Ierse melodie ‘The Londonderry air’ uit 1855, in 1910 gebruikt voor het nummer ‘Danny Boy’.

Op basis van de Ierse melodie schreef Rolf Løvland van Secret garden de melodie van ‘You raise me up’. Rolf is de ene helft van het Iers-Noorse duo Secret garden, dat in 1995 het Eurovisie Songfestival won met het bijna volledig instrumentale ‘Nocturne’. Rolf had net het boek ‘The whitest flower’ van de Ierse schrijver Brendan Graham gelezen en was daar zeer van onder de indruk. Vervolgens benaderde hij Graham, die tevens teksten voor liedjes maakt.

Brendan Graham, die zijn sporen al verdiend had met twee Eurovisie Songfestival overwinningen (‘Rock ’n roll kids’ door Paul Herrington en Charlie McGettigan in 1994 en ‘The voice’ van Eimear Quinn in 1996), kwam met de tekst van ‘You raise me up’. Vervolgens nam Secret garden het nummer op met zang van Brian Kennedy voor het album ‘Once in a red moon’ uit 2002. In Noorwegen en Ierland werd het een redelijk succes. Daarna is het nummer door diverse artiesten opgenomen. Josh Groban was de eerste die er in 2003 succes mee had, waarna velen zouden volgen; er zijn nu zo’n 125 versies van. Zelfs onze eigen Pia Douwes heeft het nummer gezongen, samen met de Duitse musicalster Andreas Bieber op zijn album ‘No frontiers’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten